14 Nisan 2021 Çarşamba

Fearless (Taylor's Version) Albüm İncelemesi ve Yorumu

   


  Taylor Swift'in yeniden kaydettiği ilk albümü Fearless yayınlamış, beni ve birçoğumuzu seneler öncesine götürmüşken biraz daha geçmişte kalıp, Swift'in bu albümdeki şarkıları nelerden esinlenerek yazdığına ve şarkıların kimler hakkında olduğuna bir göz atalım istedim.

    Şarkılara geçmeden önce birkaç şey söylemek istiyorum. Taylor'ın geliştirdiği ve muazzam bir seviyeye çıkardığı vokaliyle bu şarkıları dinlemek çok güzeldi. Taylor'ı 1989 albümü ile tanıyıp sevmeye başlayanlar için Fearless, pek de popüler tercih olmayan ya da sürekli geri dönüp dinlemedikleri bir albüm. Tabii ki istisna olanlar vardır fakat genellikle durum böyleydi ve bu beni üzen bir şeydi. Bu albüm her şeyiyle mükemmel bir albüm ve yeniden kaydedilmesi ile daha çok dinlenip sevildiğini görmek beni ayrı bir mutlu ediyor. 

    Lafı çok uzatmadan 13x2 = 26 şarkıdan oluşan Fearless albümünün şarkılarına bir bakalım:

Fearless

Albüme ismini veren bu şarkıyı Taylor bir gün yaşamayı dilediği en iyi ilk buluşma hakkında yazmak istemiş ve yazarken kimseyle birlikte değilmiş ve birlikte olma ihtimali bile yokmuş. İnsanda gerçekten en iyi elbisesiyle yağmurda dans etme isteği uyandıran bir şarkı yani en azından bende. 

Fifteen

31 yaşındaki bir kadının 15 yaşında olmanın neler getirdiğini, neler hissettirdiği ile şarkı söylemesi albümü ilk defa dinleyecek olanlar için garip gelebilir. Taylor bu şarkıyı lisedeki ilk yıllarından yola çıkarak ve en yakın arkadaşı Abigail’in hikayesi üzerinden yazmış. Şarkıda gerçekten öğreti niteliğinde sözler var. '15 yaşındayken birisi sana seni sevdiğini söylediğinde ona inanırsın', 'Hayatta futbol takımındaki çocukla çıkmaktan daha iyi şeyler yapacaksın fakat ben bunu 15 yaşındayken bilmiyordum' gibi. Şarkıdaki hikaye örgüsü ve Taylor'ın anlatımını övmeme gerek yok zaten hepimiz bunu harika bir şekilde yaptığını biliyoruz. Zaten kendisinin en büyük farklarından birisi de bu.

Love Story

Gelelim Taylor'ın en büyük hitlerinden birisine, Taylor'ın ününü genişleten ve adından söz ettiren Love Story. Hayranı olmasanız bile muhakkak duyduğunuz bu şarkıyı Swift, ailesi ve arkadaşlarının sevmediği bir çocuk hakkında yazmış. Çevresindekiler o kadar çok sevmiyormuş ki Taylor bu çocukla gerçek anlamda sevgili bile olamamış. Ayrıca Taylor şarkıyı Romeo ve Juliet karakterlerini kullanarak yazmıştır.

Hey Stephen

Bir gün Taylor Swift'in adını bir haberde okudum ve kendisini merak ederek google'da aratmam üzerine Fearless albümü olduğunu görüp, albümü malum yerlerden indirmiştim. O zamanlar her şeye sondan başlama takıntım vardı ve albümün son şarkısı olarak Hey Stephen vardı (Normalde dördüncü parça fakat malum yerden indirdiğim için parçaların yeri farklıydı😂), açtım ve dinledim. BAYILMIŞTIM. Abartısız söylüyorum, şarkının melodisi, Taylor'ın sesi, şarkının hikayesi, gülüşü, her şeyi beni etkilemişti. O günden beri bu şarkıyı hiç bıkmadan dinlerim ve bu şarkı benim Taylor ile tanışmamdaki ilk adım olduğu gerekçesiyle benim için çok özel diyebilirim. Evet şimdi bu bir çoğuna saçma gelebilecek hikayemi bir kenara bırakalım.

Taylor'ın söylediğine göre bu şarkıyı turunda açılış sanatçısı olan birisi hakkında yazmış. O kişi ise 2008 yılında turda açılış sanatçısı olan  Love and Theft grubundaki "Stephen Barker Liles". Taylor ondan hoşlanmış fakat gerçek anlamda bunu ona hiç söylememiş ve her zaman yaptığı gibi duygularını şarkıya dökmeye karar vermiş. Albüm çıktığında ise Stephen'a  'Hey, 5.şarkı' diye bir mesaj yollamış. Hikayenin en ilginç yanı ise Stephen'ın da Taylor'dan hoşlanması ve aynı şekilde onun da söylememesi. Stephan'ın zamanında verdiği röportaja göre, o da Swift için bir şarkı yazmış ve bunu ona hiç söylememiş. (Şarkının adı "Try to Make it Anyway")

White Horse

Albümün en duygusal şarkılarından biri olan White Horse, bir ilişkinin tek taraflı yaşanmasının ne kadar zor olduğunu ve tek tarafın sevgisiyle bu işin yürümeyeceğini  anlatıyor. Bana göre şarkının en vurucu sözlerinden bir kaçı şöyle: 'Özür diliyorsun, sadece ihtiyacın olduğunda takındığın melek yüzlü ifadenle', 'Bir gün bana daha iyi davranacak birini bulacağım'

You Belong with Me

Bu şarkı, en yakın arkadaşına aşık olan bir kızın duyguları hakkında. Taylor, hoşlandığı erkeğin kız arkadaşı ile telefonda kavga etmesini duyması üzerine böyle bir şarkı yazmaya karar vermiş. Erkeğin sevgilisi okulun popüler kızı ve erkeğekötü davranan birisi. Bu yüzden Taylor şarkıda onu gerçekten seven kişiyi göremediğini ve bir gün görmesini umut ettiğini söylüyor. You Belong with Me, Taylor'ın bir diğer hitidir ve Love Story gibi Taylor Swift'i Taylor Swift yapan bir diğer şarkısıdır. Ben şarkının hikayesini ve Taylor'ın bu şarkıdaki hikaye anlatıcılığını seviyorum. (Şaşırdık mı? 😇)

Breathe

 Taylor'ın Colbie Caillat ile birlikte yazdığı, ayrılık temalı bu şarkıda, anlatıcı birisine elveda etmek zorunda fakat bu ayrılığın temelinde suçlanacak kimse yok. Çünkü kimsenin bir hatası yok. Bu şarkının bir erkeğe yazıldığı düşünülse de aslında öyle değil. 2 yıl boyunca Taylor ile turlara katılan ve turda keman çalan Emily Poe 2008'de gruptan ayrılma kararı alıp okuluna geri dönmek istemiş. Bunun üzerine Taylor en iyi arkadaşlarından biri olan Emily ile bir daha görüşemeyeceğini ve bir şeyler paylaşamayacak olmanın verdiği üzüntüyü anlatan bir şarkı yazmış. 

Tell Me Why

Bu şarkı Taylor'ın gerçek anlamda birlikte olmadığı ve sürekli ona kalp kırıcı şekilde davranan bir çocuk hakkında. Taylor'a göre bu kişi söyledikleri ile davranışları tutarlı olmayan birisi. Bir gün Taylor Liz Rose'un yanına gitmiş ve bu durumu ona anlatarak bir şarkı yazmak istemiş. Liz, Taylor'a şu an çocuk karşısında olsa ona ne söylerdin diye sormuş ve Taylor 'Tavırlarından bıktım ve yoruldum artık, seni tanımadığımı düşünüyorum' demiş ve böylece şarkının ilk sözlerini yazmışlar. Pek çoğunun en sevdikleri sıralamasında sonlarda yer alsa da ben bu şarkıyı ortalara bir yerlere koyardım. Seviyorum.

“You’re Not Sorry”

Yardımcı yazar olmadan yazılan bu şarkıyı Swift, göründüğü gibi olmayan bir erkek arkadaşı hakkında yazmış. Bu kişi Taylor'dan sırlar saklayan ve ona yalan söyleyen, Taylor'ın ona verdiği ikinci şansları eline yüzüne bulaştıran birisi. Bu yüzden Taylor, her seferinde kendisini inciten bu adama daha fazla dayanamayıp bu kişiden ayrılmış. Bu şarkı albümdeki favori şarkılarımdan birisi. Yıllardır bıkmadan dinlerim ve yeni versiyonu ile en az bi on yıl daha dinlerim... Şarkıda çok sevdiğim ve kendi hayatımın bir dönemiyle bağdaştırdığım güzel sözler de mevcut... 'Sana her seferinde şans verdim ve senin tek yaptığın beni yüz üstü bırakmaktı...Çok masum gözüküyorsun, gerçeği bilmesem sana inanırdım, beni soğukta bekletmeseydin seni tüm hayatım boyunca sevebilirdim. Sırlarla dolu bir tarafın var ve bu sırları öğrenen son kişi olmaktan bıktım' Neyse şarkının tüm sözlerini yazmadan dursam iyi olacak 😄

“The Way I Loved You”

Albümdeki en sevdiğim şarkılardan birisi olan bu şarkıyı Taylor, anlayışlı, düşünceli, saygılı ve sizi çok seven birisi ile birlikteyken bu çocukla tam zıt karakterli olan eski erkek arkadaşınızı özlemeniz hakkında yazmış. Taylor'ın da deyişi ile 'o çocuk sizin kapınızı açar, size çiçekler alır sizin için her şeyi yapar ama siz hiçbir şey hissetmezsiniz'. 

“Forever & Always”

Bu şarkı ise Taylor'ın Joe Jonas ile yaşadığı ayrılıktan yola çıkarak yazdığı bir şarkı. Şarkı ile ilgili konuşurken 'yavaş yavaş adamın benden uzaklaşması ve başka bir kız için benden ayrılması hakkında yazdım' diyor Swift. Zamanında Joe, başka bir kız için Taylor'dan bir telefon konuşması ile ayrılmıştı. Bu şarkını piyano versiyonu da oldukça güzeldi.

“The Best Day”

Bu şarkı Taylor'ın annesine yazdığı bir şarkı. Annesinin her zaman onun yanında olup ona destek olduğunu anlattığı bir şarkı. Taylor ilkokul hayatında zorbalığa uğrayan ve diğerleri tarafından pek sevilmeyen bir çocuktu. Şarkıda yazanlara göre ise bir gün okuldan eve ağlayarak geliyor ve annesi onu öyle görünce Taylor'ı alıp arabaya binip, hiç bilmedikleri yerlere sürüp, güzel bir gün geçiyorlar. Okula dair hiçbir şey düzelmeyecek belki ama seninle en güzel günümü geçirdim diyor annesine. 

Change

Taylor'ın eski kayıt şirketine olan inancı ve güveni hakkında yazdığı bir şarkı. Scott'ın ona yaptıklarından sonra bu şarkıyı yeniden kaydetmek Taylor için oldukça zor olmuş olmalı.

"Jump Then Fall"

Anlatıcının hoşlandığı kişiye seslendiği, ona onu asla terk etmeyeceğini ve zor zamanlarda yanında olacağını söylediği bir aşk şarkısı diyebiliriz bu şarkı için. (Şarkının gizli mesajı 'Geçen yaz büyüleyiciydi' olduğu için ve Taylor albüm yayınlanmadan önceki yaz Joe ile birlikte olduğu için şarkının ona ithafen yazıldığı düşünülüyor. ) 

“Untouchable”

Diğer bir favorim olan bu şarkı aslında bir cover şarkı. “Untouchable” bir rock grubu olan Luna Halo'ya ait. Taylor şarkıyı daha farklı yorumlayarak albüme ekledi. Benim de sevdiğim şarkılardan birisi olur kendisi ve ilk dinlediğim zaman cover olduğunu bilmiyordum. Benim için sürpriz olmuştu. Hatta orijinalini dinlediğinizde Taylor o şarkıyı nasıl böyle soft hale getirebildi diye şaşırabilirsiniz.

“Come In With The Rain”

Taylor'ın Liz Rose ile birlikte yazdığı  bu şarkı, sevdiği adamın ondan hoşlanmasını sağlamaya çalışmaktan yorulan bir kızın bakış açısıyla yazılmış. Ayrıca "come in with the rain" insanların aklını başına toplayıp istediklerinin her zaman yanında olduğunu fark etmeleri anlamına gelen eski bir ifade. Şarkıda da gerçeği anlamak/ görmek anlamında kullanılmış.

“Superstar”

Bu şarkı Taylor’ın ünlü aşkı ve ona ne kadar aşık olduğunu anlattığı bir şarkı. Şarkıda o ünlünün sıradan bir hayranı olduğunu ve adamın onu asla fark etmeyeceğini düşünüyor. Fakat yine de buna rağmen adamın da onunla aynı hisleri paylaştığı hayallerden kendini alamıyor. Bu şarkının Taylor'ın açılış sanatçısı olarak yer aldığı country müzik yıldızı Jake Owen hakkında yazıldığı tahmin ediliyor.


“The Other Side Of The Door”

Bu şarkıda Taylor, istemeden mahvedilen ve tekrar birlikte olmak istenilen bir ilişkiyi anlatıyor. Kavgalarla ve yanlış iletişim ile dolu olan bir ilişkiyi ele alıyor. Tartışmalar sırasında kız sonradan pişmanlık duyduğu bir şey söylüyor ama bunu düzeltemiyor.


“Today Was A Fairytale”

Aslında Valentine’s Day film müziklerinde yer alan bu şarkıyı Taylor, Fearless albümüne dahil etmiş ve güzel de yapmış. 


“You All Over Me” (feat. Maren Morris)

Taylor'ın bu albüm için 'sandık'tan çıkardığı altı şarkıdan birisi ve aynı zamanda 2017 yılında sızmış olan bir şarkıydı kendisi. Neyse şarkının konusuna gelirsek, yaşadığı ilişkinin etkilerini üzerinden atamayan, ne yaparsa yapsın ondan kurtulamayıp onu hala 'her şeyiyle hissettiğini' anlatıyor. Aslında bu şarkı Taylor'ın 1989 albümünde yer alan 'Clean' şarkısıyla zıt bir temaya sahip. Clean'de kişi eski erkek arkadaşının tüm izlerini üzerinden atmayı başarabilmişken bu şarkıda ise o izler hala devam etmekte. Genel olarak güzel bir şarkı fakat henüz en sevdiklerim arasında yer alamadı kendisi. 

“Mr. Perfectly Fine”

Öncelikle şarkının konusu, kıza onu asla terk etmeyeceğine dair söz veren ama asla sözünde durmayan bir erkekle ilgili. Malum eğer bir terk etme ve verdiği sözde durmama durumu varsa o şarkının Joe Jonas'a atıfta bulunduğu düşünülüyor. Evet bu şarkının Joe ile olan ilişkisi ile ilgili yazıldığı aşikar. Taylor'ın şarkıda kullandığı dili, şarkını ritmini falan sevdim. Vault şarkılar arasındaki ilk favorim bu oldu. Sanırım en çok dikkat çeken şarkı da bu olmuş. 

"We Were Happy"

Pek de kişisel favorim olmayan bu şarkıda, erkek arkadaşına olan aşkından dolayı duyduğu suçluluk duygusu ve birlikte kurdukları hayallere değiniliyor.

That's When

Bu şarkı Keith Urban ile düet olan bir şarkı. Taylor ve Keith ses uyumunu güzel yakalamışlar ve Keith'in geri planda kalmamasına sevindim gerçekten ortaya güzel bir şarkı çıkmış. Vault şarkılarda ikinci favorim olabilir. Şarkı biten bir ilişki sonrası yaşananları anlatıyor. Taylor biraz zamana ihtiyacı olan tarafı, Keith ise onun geri dönüp dönmeyeceğini düşünen taraf. 

Don't You

Bu şarkı eski sevgilisiyle karşılan birisinin ağzından yazılmış. Kız geçmişi hatırlıyor ve canı hala yanıyor fakat karşı tarafın aynı şekilde hissetmediğini hayatına devam ettiğini görüp bunun nasıl olabildiği onu şaşırtıyor.

Bye Bye Baby

Albümün son şarkısının adının bye bye olması çok manidar olmuş. Yine bir ayrılık şarkısı olan bu şarkıda kız çocuğu çok seviyor ama sadece sevmenin yetmediğinin karşılık bulması gerektiğinin de farkında. Şu an bu şarkı pek de favorim değil fakat dinledikçe sevebileceğimi düşünüyorum.

Taylor'ın kendi tabiriyle sandıktan çıkardığı bu şarkılar, asıl albüme alınmayıp elenmiş ve sonra tekrar yeni bir versiyon yayınlanırken de elenmiş şarkılardan oluşuyor. Açıkçası çok iyi şarkılar olduğunu söyleyemeyiz, genel dinleyicinin ilgisini de çekmeyecektir büyük ihtimalle.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Fearless (Taylor's Version) Albüm İncelemesi ve Yorumu

        Taylor Swift'in yeniden kaydettiği ilk albümü Fearless yayınlamış, beni ve birçoğumuzu seneler öncesine götürmüşken biraz daha g...